کارگاه آموزشی داوری و حل اختلاف برای مدیران تجاری و اقتصادی

کارگاه آموزشی “داوری و حل اختلاف برای مدیران تجاری و اقتصادی” برای دومین بار، به منظور شناسایی و معرفی مرجع داوری، به ویژه داوری سازمانی، با همکاری مرکز داوری اتاق بازرگانی ایران و مرکز منطقه‌ای داوری تهران در روز سه‌شنبه مورخ 18 تیر سال 1398 برگزار شد. شرکت‌کنندگان این همایش، مدیران ارشد شرکت‌های تجاری، مدیران بازرگانی، مدیران قراردادها و ‌مذاکره‌کنندگان تجاری بودند.

این همایش متشکل از دو قسمت بود که در قسمت نخست دکتر اویس رضوانیان، مدیر محترم مرکز منطقه‌ای داوری تهران و در قسمت دوم دکتر محسن محبی، دبیر کل مرکز داوری اتاق بازرگانی ایران، سخنان خود را پیرامون موضوعات مرتبط با داوری ایراد فرمودند. پیش از آغاز بخش‌های این کارگاه، کامیار اولادی، مشاور ارشد مرکز منطقه‌ای داوری تهران، در صحبت‌های مقدماتی، از وجود شکاف میان دانش مدیران و داوری به عنوان یکی از مهمترین روش‌های حل و فصل اختلافات در دعاوی تجاری خبر داد و به نقش دو سازمان برگزارکننده این کارگاه در پر کردن این شکاف اشاره نمود.

ابتدائاً دکتر رضوانیان، ضمن تعریف داوری و بیان اهمیت و ویژگی‌های آن، از داوری به عنوان یک الزام در تحارت مدرن یاد کرد. ایشان در ادامه به اشتباهات رایجی که در خصوص حل و فصل اختلافات از سوی مدیران و تاجران رخ می‌دهد اشاره نمود. دکتر رضوانیان در خلال تشریح این اشتباهات، به مزایای داوری و معایب دادگاه‌ها نیز اشاره نمودند. در خلال این بخش که به صورت پرسش و پاسخ اداره شد، دکتر رضوانیان به موضوع اجرای رای داوری نیز به طور مبسوط پرداختند و به سوالات شرکت کنندگان در این خصوص پاسخ دادند.

در بخش دوم این همایش، جناب آقای دکتر محبی، سخنان خود را حول محور نقش و کارکرد سازمان داوری و ریسک‌های موجود در داوری ادامه دادند. ایشان ضمن بیان اینکه سازمان داوری، مرجع وصول مطالبات و اجرای رای نیست، خاطر نشان کردند که عدم استفاده از خدمات متخصصین داوری و سازمان داوری مناسب می‌تواند مشکلات جدی را برای شرکت‌ها و تاجران ایجاد نماید.

چنین کارگاه‌هایی که با هدف آشنایی و آگاهی مدیران غیرحقوقی از مرجع داوری، توسط دو مرکز قانونی داوری در ایران برگزار می‌گردد، در نظر دارند تا همسو با اطلاع مدیران حقوقی از مرجع داوری، سطح شناخت مدیران غیرحقوقی را نسبت به این مرجع اختصاصی و تخصصی افزایش دهد.